HAVARIJE TANKERA I ŠIRENJE NAFTNIH MRLJA

 

Preneseno iz Večernjeg lista, 20. studenog 2002.

EKOLOŠKA KATASTROFA POKRAJ ŠPANJOLSKE OBALE 

POTONUO TANKER SA 75.000 TONA NAFTE

 

LA CORUNA - Grčki tanker Prestige s oko 75.000 tona nafte jučer je počeo tonuti ispred već zagađene španjolske obale, nakon što se prepolovio u pokušaju da ga se odvuče u dublje vode Atlantika. Potonuće tankera, nasukana za nevremena prošlog tjedna, nije moguće zaustaviti, objavile su španjolske vlasti koje strahuju od najveće ekološke katastrofe pokraj obala Galicije od havarije drugog grčkog tankera, iz kojega je 1992. tamo iscurilo 70.000 tona nafte.

- Stražnji dio broda već je potonuo, zajedno s većim dijelom nafte. Prednji dio još pluta, ali će sigurno potonuti. Riječ je o satima, a mi više ništa ne možemo učiniti - izvijestio je iza podneva glasnogovornik nizozemske tvrtke za spašavanje Smit Salvage, koja se nadala tanker odvući do Portugala i tamo pretočiti njegov teret u drugi brod. 

Nafta prijeti Španjolskoj i Portugalu, a gdje će završiti ovisi o smjeru vjetra. Spasioci tvrde da postoje šanse, iako male, da odjeljci s naftom ostanu netaknuti kad potonu na dno oceana. Ako pak spremnici puknu, onečišćenje golemih razmjera je neizbježno. Tanker još nosi između 70 i 75 tisuća tona nafte, čije bi izlijevanje izazvalo jednu od najvećih ekoloških katastrofa u moru. Ukoliko dođe do najgoreg, havarija Prestigea mogla bi dvostruko nadmašiti katastrofalne učinke brodoloma tankera Exxon Valdez prije 12 godina, kad je uništen podmorski život kraj obala Aljaske.

Iz tankera, koji tone na oko 250 kilometara od španjolske obale, do jučer je iscurilo oko 5000 tona nafte. Njome je već zagađeno oko 200 kilometara obale Galicije na kojoj su tisuće ribarskih obitelji ostale bez sredstva za život. Ribari su zatražili od vlade da proglasi zonu katastrofe i upita Europsku uniju za nadoknadu štete. Procjena je da čišćenje izlivene nafte dnevno stoji oko sedam milijuna eura, a ukupna je šteta prije vijesti o potonuću procijenjena na stotinjak milijuna eura. Osim ribljeg fonda, nafta je ugrozila i morske ptice. Stručnjaci su na obali uspostavili posebni centar za čišćenje nauljenih galebova i kormorana.

Tanker Prestige, grčkog vlasnika, ali pod zastavom Bahama, nasukao se tijekom oluje prošle srijede kraj obale Galicije, poznate i kao Obala smrti zbog čestih brodoloma. Isplovio je iz baltičke luke Ventspils. Trebao je proći kroz gibraltarski tjesnac na ulazu u Sredozemlje i potom nastaviti prema Singapuru. Zbog nevremenena se nasukao kraj sjeverozapadne obale Španjolske. Posada je evakuirana dan nakon havarije, a grčki kapetan tankera pritvoren je u petak jer je odbio ugasiti motore i dopustiti remorkerima da ga odvuku u dublje vode. Puknuće spremnika s naftom stručnjaci pripisuju slabom održavanju 26 godina starog plovila. Riječ je o tzv. jednotrupnom tankeru kakve EU planira posve povući iz prometa do 2015. godine.

 

Najgore havarije tankera

 

Havarija tankera Prestige pokraj španjolske obale posljednja je u nizu ekoloških katastrofa izazvanih izlijevanjem nafte u more.

2001. - područje otočja Galapagos zagadio ekvadorski tanker Jessica, iz kojeg se izlilo oko 650 tona goriva 
1999. - pokraj francuske obale u Bretanji prepolovio se i potonuo malteški tanker Erika sa 25.000 tona nafte 
1997. - u Japanskom moru prepolovio se ruski tanker Nahodka sa 19.000 tona 
1996. - tanker Sea Empress, registriran u Liberiji, nasukao se kraj obala Walesa u Velikoj Britaniji zagadivši more sa 40.000 tona nafte 
1994. - u Arapsko more iscurilo je 16.000 tona sirove nafte nakon sudara panamskog tankera Seki s tankerom Baynunah iz Emirata 
1993. - pokraj obala Šetlandskog otočja u Velikoj Britaniji nasukao se tanker Braer iz kojeg se izlilo oko 85.000 tona nafte 
1992. - kraj obala španjolske Galicije nasukao se, pa prepolovio, grčki tanker Aegaen sea iz kojega se izlilo više od 70.000 tona nafte 
1989. - američki tanker Exxon Valdez nasukao se kraj obala Aljaske zagadivši priobalje i more sa 36.000 tona nafte 
1983. - iz španjolskog tankera Castillo de Bellver kraj obala Južne Afrike ispušteno 239.000 tona nafte 
1979. - u sudaru brodova Atlantic Empress i Aegaen Captain kraj Trinidada i Tobaga iscurilo 257.000 tona nafte 
1978. - 200 kilometara obala Bretanje u Francuskoj onečišćeno sa 220.000 tona nafte nakon nasukavanja tankera Amoco Cadiz 
1977. - tanker Hawaiian Patriot zapalio se pokraj Havajskog otočja ispustivši 101.000 tona nafte

 

Brodolom zavadio Madrid i London

 

Španjolska je nakon brodoloma grčkog tankera kraj Galicije optužila Veliku Britaniju za nemar u nadzoru morskog prometa. Tvrde da je brodu bilo dopušteno pristajanje u britanskoj koloniji Gibraltar, gdje je i dosad često uplovljivao iako nije pomnije pregledan od 1999. godine. 

Povjerenica EU za transport i energetiku, Španjolka Loyola de Palacio, nazvala je to "novim slučajem izbjegavanja poreza i nepoštovanja zakona" u Gibraltaru, britanskoj enklavi na ulazu u Sredozemlje koju natrag traži Španjolska. Španjolski premijer Jose Maria Aznar najavio je tužbe protiv zemalja koje su dopustile tankeru Prestige da uplovi u njihove luke bez sigurnosne kontrole. Aznar zasad nije poimence naveo na koga se to odnosi. 

Iz Londona je službeno zanijekano da je krajnje odredište tankera bio Gibraltar, što je prije objavljeno. Britanci tvrde da je plovio ravno u Singapur. No, još je prošli petak ministarstvo u Madridu objavilo dokumente s tankera koji navode da je bio na ruti od Baltika do Gibraltara.

 

Što uzrokuje širenje naftnih mrlja?

 

Vezane vijesti